Solat Taubat, Ni Cara Paling Mudah Nak Buat & Boleh Amalkan!

Kalau ingin dihitung, tentu begitu banyak dosa yang telah kita lakukan di muka bumi ini dalam menggalas tanggungjawab sebagai hamba Allah.

Hakikatnya, hanya Allah sahaja yang tahu buruk baiknya diri kita ini. Bahkan melalui rahmat dan kasih sayang Allah, diharapkan diampunkan segala dosa-dosa yang telah dilakukan.

Pun begitu, menyentuh tentang taubat selain seseorang itu nekad untuk berubah menjadi lebih baik, lagi sempurna apabila turut disertakan dengan mendirikan solat taubat.

Namun mungkin masih ada yang belum faham bagaimana untuk mendirikan  solat sunat dua rakaat ini. Maka di sini dikongsikan cara paling ringkas dan mudah untuk yang pertama kali ingin mendirikan solat taubat ini.

Jom semak perkongsian bermanfaat ini.


CARA PALING MUDAH NAK BUAT SOLAT TAUBAT ::

Kita ni tak lari dari buat dosa.. Dosa nyata dan dosa yang tak nyata.. Bila terbukak je pintu hati dan mula sedar selama ni banyak buat dosa, hati terus rasa nak bertaubat.. Risau kalau esok lusa mati.. Terus tak sempat..

Tapi ada di antara kita tak berapa pandai.. Solat pun sebelum ni kejap buat kejap tak.. Hafal pun mana yang perlu je.. Ni nak buat Solat Taubat, bila bukak buku, ada do’a.. ada Penghulu Istighfar.. ALLaH.. Dah la tak hafal.. Nak baca arab pun tak tahu.. Abes camne?

Takpe.. Ni baba tunjukkan cara Solat Taubat yang paling mudah.. Satu baba nak tekankan.. Kita bila bertaubat, kita tak boleh assume sekali buat, kompom ALLaH terima taubat..Kena buat selalu.. Sampai hati tu rasa lapang.. Rasa bersih.. Pastu rajin nak beribadat.. Bila dengar nasihat tu, hati macam seronok.. Tanak lagi buat dosa-dosa lama.. Haa.. tu inshaALLaH tanda taubat ALLaH dah terima..

Solat ni elok buat malam-malam.. Sebelum tidur atau sebelum Subuh.. Waktu sunyi malam.. Bunyi cengkerik je ada.. Baru tenang bila nak mintak ampun dgn ALLaH.

Bersihkan diri.. Amek wudhu..
Pakai wangi-wangi (bagi lelaki)..

Bila dah siap berdiri, Istighfar dulu.. Isitghfar pendek je.. Baca seberapa banyak kita nak sampai hati tu bebetul tenang.. Pastu baru niat..

أصَلِّي سُنَّةَ التَوبَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

Ussoli sunnatan taubati rok ‘ataini liLLaHi Ta’ala
[Sahaja aku solat sunat taubat 2 rakaat kerana ALLaH Taala]

Baca do’a Iftitah dan al-Fatihah macam biasa.

Rakaat pertama, baca Sural al-Kafirun 1x
(Kalau ada yang tak hafal Surah ni, boleh baca Surah al-Ikhlas je)

Rakaat kedua, baca Surah al-Ikhlas 1x

Bila sampai waktu Sujud terakhir sebelum salam, selepas baca bacaan biasa waktu sujud, kita sambung baca do’a Nabi Yunus a.s.

“La ilaha illa anta subhaanaka inniy kuntu minaz dzhoo limiin”

Bacalah 10x atau 20x atau 30x.. Ikut suka.

Waktu ni dahi kita sujud menyentuh bumi.. Kita berada dalam keadaan hina sehina hinanya sebagai hamba memohon keampunan daripada Pencipta kita.. Sujudlah lama-lama..

Lepas tu baru duduk tahiyat akhir, baca tahiyat akhir dan terus bagi salam.

Lepas bagi salam, Istighfar lagi.. boleh baca Istighfar pendek atau yg panjang sikit..

AstaghfiruLLaHhal’adziim /

AstaghfiruLLaHhal‘adziim, alladzi laa ilaha illaa huwal haiyul qoiyuum wa-atubu ilaih.

Baca seberapa banyak yang kita nak.. Baca sampai hati tu rasa lemah…
Bila rasa dah cukup kita Istighfar, baru do’a.. Bila berdo’a, kita kena bebetul menyesal dengan dosa-dosa kita.. Mohon ALLaH ampunkan dan terima taubat kita..

Sebagai permulaan, guna do’a sendiri dalam bahasa melayu.. Luahkan apa yang terbuku kat hati tu.. Menangislah.. Merayulah.. Mohon ALLaH ampunkan dosa tu.. Bayangkan kita cuma ada satu je ni peluang nak mintak ampun dengan ALLaH.. Bayangkan Malaikat Izrail dah ada kat belakang nak cabut nyawa kita.. Kejap lagi kita mati.. Agak-agaknya apa kita akan mohon pada ALLaH?

Bukan tak boleh baca do’a taubat atau Penghulu Istighfar, tapi kalau nak baca pun masih terkial-kial, camne? Kita nak mintak ampun ni.. Takkan dengan air mata meleleh-leleh tu jugak kita nak refer kertas baca do’a? Guna je do’a bahasa melayu dulu.. Nanti inshaALLaH bila dah istiqomah, baru la upgrade sikit.. Cari do’a bahasa arab..

Dah selesai berdo’a, tutup do’a kita tu dengan;

Robbana aatina fid dun-ya hasanah wa fil aakhiroti hasanah waqinaa adza bannar

Pastu duduk diam atas sejadah, ambil masa 10 minit, muhasabah diri kita.. Tengok apa yang boleh kita perbaiki lepas ni.. Camne kita nak bersihkan hati..

InshaALLaH, kalau buat selalu, kita akan rasa beban yang ditanggung tu hilang.. Senang kan?
Satu kita kena ingat, ALLaH Maha Pengampun.. RahmatNya melebihi MurkaNya..

Imam al-Ghazali ada cakap..
Tanda hati kita sudah mula hitam,
[1] bila kita buat dosa, kita tak rasa bersalah.
[2] hilang kemanisan beribadah
[3] hati tak makan nasihat

sumber : Wan Muhanmad Hanif Satar

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

[ajax_load_more]