Buat Sendiri Apam Balik Terlajak Sedap. Tak Perlu Perap, Ibu Ini Kongsikan Resipinya

Kalau dulu kita hanya membeli, kini dah ramai daripada yang cuba membuat sendiri menu ini. Sebenarnya tak susahpun nak sediakannya sendiri di rumah. Jom cuba ni daripada Mizah Ngatiman, anak-anak mesti suka.

Bukan hanya orang dewasa, anak-anak pun suka makanan yang satu ini kerana rasanya yang ditambah dengan jagung dan kacang yang menaikkan

rasanya. Jom cuba nanti untuk hidangan hujung minggu.

Resepi Apam Balik Tanpa Perap.

Bila tengok Apam Balik ni kan. Teringat kenangan Lz kecil dahulu, inilah kenangan Mak dan Arwah Abah niaga Apam Balik dan Jagung Rebus di pasar malam.

LZ dan kaklong kecil lagi masa itu. Kami selalu ikut Mak Abah ke pasar naik gerabak (sejenis kenderaan 2 roda yang dipasang/ ditarik di belakang motosikal).

Bayangkan dah lebih 40 tahun. Rasanya kalau hari ini tanya Mak resepi asal Mak dulu mesti Mak pun dah tak ingat agaknya.

Bahan-bahan

(dapat lebih kurang 15 keping)

4 cawan tepung gandum

1 cawan gula halus

2 biji telur gred B

1sk soda bikarbonat

2sk baking powder

2 cawan air masak

Pewarna kuning telur

IKLAN

Bahan tabur (secukupnya)

Gula pasir

Kacang tanah hancur

Jagung Manis tin

Marjerin untuk sapu permukaan Apam.


apam 12.

Cara membuat:

1. Mixer hingga gebu telur dan gula halus.


.

2. Gebu macam ni bertukar warna putih.


.

3. Kemudian masukkan soda bikarbonat, sedikit pewarna kuning dan air.

Mixer rata lagi.


.

4. Kemudian masukkan tepung dan baking powder. Mixer lagi.


.

5. Dah siap, adunan tak cair dan tak terlalu pekat. Agak- agak boleh dilenser pada kuali.


.

6. Panaskan kuali anti lekat. Api kecil.

Kemudian ambil 1 + 1/2 senduk adunan. Lenser pada kuali macam kita buat lempeng tu.

Tebal nipis ikut kita.



.

7.

Biarkan ia berbuih bintik macam ni.


.

8.Boleh lah tabur gula, jagung manis dan kacang tadi. Ikut suka banyak mana kita suka


.

9. Kemudian dah berhenti buih buih tadi nampak kering permukaan Apam bolehlah dilipat. Tadaaaa dah siap. Boleh sapu marjerin permukaannya.


.

10. Susun dalam pinggan.


.

11. Isinya lebih jagung dan kacang. Sedap .Selamat Mencuba!


.

Klik #SHARE ye, seperti biasa step by step resepi di setiap gambar. Mudah-mudahan resepi ini bermanfaat pada sesiapa yang ingin mencubanya. Lz niatkan sedekah semua pahala kebaikan yang datang pada resepi ini pada Al- Marhum Abah Lz,

Hj Ngatiman Bin Hj Sarmidin.

#airtanganLz

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

[ajax_load_more]